Maailma üks juhtivaid rattakomponentide tootjaid SRAM teatas uue, juhtmevaba elektroonilise käiguvahetussüsteemi valmimisest. Ettevõte, kes seni müüs oma komponente hüüdlausega “mehaaniline eelis”, otsustas samuti tippkomponentide segmenti siseneda elektroonilise grupiga. Kui SRAMi suurim konkurent Shimano tuli 2011 välja esimese massidele mõeldud elektroonilise käiguvahetussüsteemiga, siis SRAMil mitmeid aastaid vastust polnud, kuid kulisside taga käis pidev arendustöö.
SRAMi uusi komponente oli näha juba sel aastal mitmete sponsoreeritavate sportlaste ratastel, teiste seas ka Ironmani maailmameistrid Sebastian Kienle, Mirinda Carfrae ja olümpiavõitja ning värske Ironman 70.3 ja Ironman maailmameister Jan Frodeno( muuseas ka esimene triatleet, kes uute komponentidega varustatud rattal võistluse võitis – Ironman 70.3 Oceanside).
SRAMi jaoks on tulevik elektriline, juhtmevabalt.
Selleaastasel maailma ühel suurimal jalgrattatööstuse messil Eurobikel polnud veel uut gruppi ühegi rattatootja 2016 mudelil, kuid on selgemast selgem, et olukord muutub ja SRAM Red eTap saabub müüki 2016 kevadel ja juba 2017 ratastel on see nö tehasepakkumises.
Miks juhtmevaba?
Enam ei ole küsimus, miks elektriline, sest aastad on näidanud, et see toimib ja omab eeliseid mehaaniliste vahetite ees. Kuid aeg näitab, kas tulevik on ka juhtmevaba või mitte? Tegelikult tegi maailma esimese juhtmevaba käiguvahetuse Mavic juba aastal 1999. Toonane süsteem oli ainulaadne, aga sel olid tehnilised probleemid ja nõrk töökindlus ning selle projekti eluiga oli üürike. 10 aastat hiljem valmistas siiani toimiva (küll modifikatsioonidega) süsteemi Shimano ja kohe ka Campagnolo. SRAM jäi kõrvaltvaatajaks ja lõpuks samuti elektroonika maailma sukeldudes pidid nad kasutajaid üllatama millegagi, mis polnud olemasolevate koopia. Nende idee oli loobuda ühendustest, mis võivad tõrkuda ja nii sündiski idee teha juhtevaba süsteem.
Kuidas toimub käiguvahetus?
Käikude vahetamine on tehtud intuitiivseks, lihtsaks ja loogiliseks. Justnagu sportautode roolilabadega käiguvahetus – parempoolse nupu vajutus ja kett liigub tagant väiksemale hammasrattale (käik raskemaks), vasakpoolset nuppu vajutades liigub kett tagant väiksemale hammasrattale (käik kergemaks). Mõlemat nuppu korraga vajutades liigub kett esimeste hammasrataste vahel – kas väiksemalt suuremale või vastupdi, vastavalt sellele kus hammasrattal kett hetkel on. Lihtne ja mõtlemist mittevajav loogika.
Tekst: Triatloniportaal | Martin Meri
Fotod: SRAM