Millised on Eesti populaarseimad jooksujalatsid? Kuivõrd erinevad on jalatiseelistused triatlonis ja jooksus? Triatloniportaal võttis möödunud hooajal ette ambitsioonika plaani koostada ülevaade kodumaistel võistlustel kasutatavast varustusest ja lõpuks võime tulemused lugejateni tuua.

Küsimuste vältimiseks toome välja, kuidas ja kus me andmeid kogusime. Triatlonivõistluste valikul otsustasime keskenduda ühele väikese osalejaskonnaga ja kahele suure osalejaskonnaga võistlusele (sh Tartu Mill Triathlon ja Trismile Triathlon), et näha võimalikke erinevusi. Andmeid kogusime vahetusalast filmides/pildistades üles kõikide osalejate varustuse ning seejärel koostasime kogutud materjali põhjal kokkuvõtte. Kokku analüüsisime enam kui 800 triatleedi varustust ja seega usume, et see annab üsnagi täpse ülevaate. Välja on jäetud lapsed ja noored.

Jooksuvõistluste seast valisime välja kaks üritust sh. ka SEB Tallinna Maratoni. Ülevaate saamiseks pildistasime üles iga viimse kui jalapaari, mis annab kindluse, et esitatavad andmed on õiged ning võimaliku kahtluse korral on olemas kontrollmaterjal.

Jooksujalatsite jaotus triatlonivõistlustel |Create infographics

Juuresolevalt graafikult on näha, et populaarseim valik on Asics. Sealjuures ei ole Asics enim esindatud oma septsiaalse triatlonimudelitega (Gel Noosa) vaid peamise hulga moodustavad Asicsi tava jooksujalatsid. Tubli tulemuse on teinud Eesti turul vaid mõned hooajad müügil olnud Saucony, kes triatlonis edestab spordimaailma gigante nagu Nike ja Adidas. See võib seletatav olla ka faktiga, et suur osa kodumaistest proffidest ja tugevatest harrastajates eelistab justnimelt Saucony jalatseid ja nii näeb neid jalas näiteks Marko Albertil, Kirill Kotšegarovil ja Kaidi Kiviojal. Üldiselt on märgata, et pühendunumate ja aastas enam kui kahel-kolmel triatlonivõistlusel osalevate triatleetide seas on populaarseim kaubamärk Saucony. Nimetatud sihtrühma seas on näha ka rohkem peavoolust erinevaid jalatseid ja eksootilisemaid kaubamärke. Põhialana jooksu, jalgratast või muud vastupidavusala harrastava ning aastas ühel-kahel triatlonivõistlusel osaleva  inimese valik on üldjuhul konservatiivsem ja rohkem peavoolule sarnanev.

 

 

Jooksujalatsite jaotus jooksuvõistlustel |Create infographics

Jooksuvõistlustelt andmete kogumine oli märksa mahukam ja aeganõudvam töö, sest esiteks oli jooksjaid ligi neli korda rohkem ning nende varustus ei olnud eelnevalt kompaktselt “vahetusalas”.  Esimese tähelepanekuna joonistus andmetest välja, et erinevalt triatleetidest ei tundu jooksjad järgivat seda, mida kannavad ala tipud. Triatlonis on esiots valdavalt Saucony jalatsitega ja on selgelt näha, et see on kanda kinnitanud ka harrastajate seas. Jooksus on kodumaiste tippude seas levinuimad jalatsid Adidased, kuid mida tahapoole protokollis liikuda seda vähem Adidast silma jääb. Mõlema ala suveräänseks võitjaks tuli Asics, kellele kuulub enam kui kolmandiku spordisõprade poolehoid. Otseselt ei anna Asics tooni kummagi ala tippude seas, kuid seda on ühtlaselt palju iga tasemega harrastajate jalas.

 Nišibrändid

Nišibrändideks loeme kõiki neid, kes liigituvad graafikutel kategooria “Muu” alla. Kõigi nende osakaal jäi alla 2% ja nii mõndagi neist nägi ainult 1-2 inimese jalas. Kuid tihti ongi huvitav teada, mis jääb nö. pildilt välja ja mine sa tea, äkki on tänasest nišibrändist saamas just tõusev trend ja tulevikus on nad juba suurte tegijate seas.

Nišibrändide TOP |Create infographics

Käesolevas kategooria esikolmikusse kuulub ka Salomon, mis maastikujooksu ja multispordi võistlustel pole sugugi nišibränd, kuid ilmselgelt ei ole neil triatleetidele või maratonijooksjatele sobivat mudelit kollektsioonis. Muus osas annavad tooni triatlonimaailmas tuntud kaubamärgid nagu Zoot ja Newton. Kui esimene neis (Zoot) on juba mitu aastat ka meil saadaval, siis Newton on seni kodumaiste spordipoodide külastajatele jäänud kättesaamatuks.

TOP6

1.Asics

Iga külje pealt vaadates kindel võitja. On ainult üksikud kitsad nišid, kus nad ei domineeri. Näiteks jooksuvõistluste esisada (ehk profid ja tippharrastajad) või väiksema osalejaskonnaga triatlonid. Asics on Eestis olnud pikalt saadaval ning oma klientidega on tehtud süstemaatilist tööd, korraldatud teadlikku jooksujalatsi valimist profi soovituste abil ning haritud tarbijat. Head tulemust toetab ka piisavalt lai saadaolev kollektsioon.  Tehtud töö on vilja kandnud ja tulemus on näha – iga kolmas võistlustel osalev spordiharrastaja usaldab Asicsi jooksujalatseid.

2. Nike

Maailma suurim spordikaupade tootja on ilmselt igas tootegrupis liidrite hulgas ja vähem polekski juba brändi tuntuse tõttu võimalik. Eliidi hulgas Nike jalatsid tooni ei anna, kuid mida tahapoole tulemuste tabelis minna, seda enam Nike kaubamärki silmab.

3. Adidas

Esimese asjana jääb silma fakt, et enamus Eesti jooksueliidist kannab Adidast, kuid olukord muutub tuntavalt tagapool ja aeglasemate jooksjate seas, kus Adidase kandjaid jääb vähemaks. Seega, kui Saucony on triatlonis suutnud ellitvõistlejate abil ka tavaharrastajateni jõuda, siis Adidasel see jooksus veel õnnestunud ei ole.

4. Mizuno

Kaubamärk ei ole siinmail just ülemäära tuntud, kuid sellegipoolest on ta suure kolmiku järel kindla koha hõivanud. Hea müügivõrk Sportlandi kaupluste näol ja lai valik nii mudelite kui hindade osas on teinud Mizunost arvestatava alternatiivi neile kes ei soovi Nike’i või Adidast.  Jälgides hooaja jooksul võistlustel kasutatavat varustust on näha trendi, et Mizuno osakaal kasvas hooaja lõpus.

5. Saucony

Kõige “uuem” bränd Eesti turul ja seda arvesse võttes on tulemus igati hea. Võidetud on paljude nõudlike ja teadlike triatloniharrastajate usaldus ning see annab hea vundamendi edasiliikumiseks. Aeg näitab, kas Saucony suudab kaubamärgi tuntust kasvatada ja väljuda triatloni nišist ning tõusta suuremate tegijate hulka ka jooksus, või mitte. Trumbiks on esmaklassiline valik koos tugeva jalatsitealase knowhow’ga  Eesti ainsas jooksujalatsite spetsiaalpoes Jooksueksperdis.

6. New Balance

Kõige heitlikuma tulemuse teinud kaubamärk. Triatlonis on osakaal ca 1%, jooksus 6,1%. Arvestades, et kaubamärk on tegelikult tuntud, see on Eestis pikalt saadaval olnud ja müügikohtade arv on päris suur (saadaval Rademarides üle Eesti), siis tundub, et kasutamata reservi on üsna palju. Kui siia juurde lisada teadmine, et New Balance jalatseid kannab suur osa ühe jooksuklubi jooksjatest, kes moodustavad niigi väheste kandjate seas märkimisväärse osa, siis vähendab see kaubamärgi osakaalu veelgi enam.  

Kokkuvõte TOP6 |Create infographics

 

Tekst: Martin Meri | Triatloniportaal
Fotod: Triatloniportaal