Iga rattasportlane või -harrastaja on kogenud seda tunnet, kui tuul kõrvus vuhiseb ja vabaduse tunne maad võtab. Aga mida rohkem ilmataat meid oma tujudega üllatab, seda tihedamini jääb ka ratas toanurka seisma ja oma aega ootama. Saavutussportlased siiski teavad, et ilma erialase treeninguta talve mööda saata ei saa. Sestap on paljud pilgu pööranud ka alternatiivide poole, millest üheks on spetsiaalne treeningpukk, millega tubastes oludes oma rattaga sõita saab.
Kuna rattapukkide turg on suur ja lai ning valiku tegemine sõltub erinevatest aspektidest, siis vaatame nn. suurt pilti, et aru saada, mille järgi omale sobivat treeningpukki soetada.

Treeningpukkide tööpõhimõte on lihtne: ratas kinnitakase tagumise jooksuga (kiirkinnititest) puki külge ja kumm surutakse vastu takistust.

Vastupanu mehhanism

On olemas (põhiliselt) kolme erinevat tüüpi pukke, mida eristatakse omavahel vastupanu tekitamise mehhanismide poolest:

  1. Tuuletakistus
  2. Magnettakistus
  3. Vedeliktakistus

Vaatame neid kõiki natukene lähemalt, pöörates tähelepanu plussidele ja miinustele.

Tuuletakistusega rattapukk

Selline pukk kasutab ventilaatorit, mille pedaalidesse suunatud võimsus paneb käima ja see tekitab omakorda vastupanu. Takistus suureneb vastavalt sellele, kui intensiivselt rattur pedaalib. Tänapäeval aina vähem kasutatav.

Tuuletakistusega treeningpukk
Tuuletakistusega treeningpukk

Head:

  • Tegu on kõige odavama rattapukiga

Vead:

  • Rattasõidu tunnetus on ebarealistlik
  • Müratase on kõrge
  • Vastupanu reguleerimine on piiratud enda ratta käikudega

Magnettakistusega rattapukk

Hooratta sees on metallplaat, mis pöörleb magnetväljas. Üks populaarsemaid variante, sest hinna ja kvaliteedisuhe on hea. Odavama otsa tooted lubavad vähem reguleerimisvõimalusi, kallimad on see eest juba väga heade võimalustega.

Magnettakistusega treeningpukk
Magnettakistusega treeningpukk

Head:

  • Suhteliselt vaikne
  • Suhteliselt realistlik tunnetus
  • Kui valid vastupanuregulaatoriga variandi, siis võimalik treenida kõrgematel võimsustel

Vead:

  • Kõrge intensiivsusega treeningul võib muutuda väga mürarohkeks

Vedeliktakistusega treeningpukk

Vedeliktakistusega treeningpukil kombineeritakse metalltiivikut, mis magnetvälja asemel pöörleb õlis.

Vedeliktakistusega treeningpukk
Vedeliktakistusega treeningpukk

Head:

  • Vaikne
  • Realistlik sõidutunnetus
  • Võimaldab kasutada kõrget võimsust

Vead:

  • Kõrge hind

Tagakassetiga treeningpukk (direct drive trainer)

Nii nagu kirjas, on tegemist pukiga, kus eemaldatakse tagajooks ja kasutatakse treeningpuki küljes olevat kassetti. Head ja vead on samad, mis vedeliktakistiga treeningpukil, aga märgatavalt võimendatud.

Tagakassetiga treeningpukk (direct drive trainer)
Tagakassetiga treeningpukk (direct drive trainer)

Head:

  • Väga stabiilne
  • Väga realistlik sõidutunnetus
  • Teistega võrreldes ülivaikne
  • Väga kõrge võimsusega on hea teha sprindi-treeninguid
  • Ühildub erinevate andmekandjatega, et saada rohkem treeninginfot analüüsimiseks

Vead:

  • Kõrge hind (umbes kahekordne või rohkem võrreldes vedeliktakistusega pukiga)
  • Mugavuse huvides peaksid kindlasti ostma eraldi kassetti
  • Kui kett ei ole ideaalselt puhas, siis määrib vahetamine nii käsi, kui kassetti
  • Võtab palju ruumi ja on raske, seega kaasas kanda (näiteks võistlussoojenduseks) ei sobi

Rullikud

On olemas veel täiesti eritüüpi treeningvahend, millel saab „paigal“ rattaga sõita – seda nimetatakse rullikuteks. Koosneb see kolmest silindrist, millest kaks (esimene ja teine) on omavahel ühendatud ja kolmas on vabajooksuga. Ratas asetatakse rullidele lahtiselt ehk sportlane peab ise tasakaalu hoidma, et rullidelt maha ei kukuks (nagu hamster rattas).

Head:

  • Kuna vastupanu ei ole (mõnel uuel ja kallil mudelil nüüd ka on), siis on väga head kiirustreeninguks (kõrge sagedus)
  • Annab väga hea tasakaalu ja rattatunnetuse
  • Aeg möödub tunnetuslikult kiiremini, sest pead pidevalt keskenduma tasakaalu säilitamisele
  • Mõistlik hind

Vead:

  • Genereeritav võimsus on madal, intervalltreeninguid võib olla raske teha
  • Kui ei oma head tasakaalu ja (enese)kindlust, võib sõitmine olla kõhedust tekitav ja ebamugav

Takistuse reguleerimine

Odavaimatel valikutel puudub väline takistuse reguleerimise võimalus ja valikus on ainult enda ratta ülekanded. Lihtsalt sõitmise puhul pole tihti rohkem vajaga.

Järgmisel tasemel saab vastupanu reguleerida hooratta juurest, aga samal ajal sõites on seda pea võimatu kasutada.

Parimal juhul saab regulaatori kinnitada lenksu külge ja see toimib nagu tavaline käiguvaheti. Sealt veel edasi minna, tulevad elektroonilised seadmed, mis kuvavad treeninginfot ja mõned ühenduvad ka arvutiga.

Muud parameetrid

Kui vastupanu on selgeks saanud, siis peab leidma vastused ka järgmistele küsimustele:

Kas raam on piisavalt tugev ja stabiilne, et kannatada välja ka kõige intensiivsemad püsti tehtud spurdid?

Kas treeningpuki „jalad“ on reguleeritavad, et ka ebatasasel pinnal loodis asend leida.

Kas treeningpukki on võimalik kokku „voltida“, et seda näiteks voodi alla saaks majutada.

Kui lihtne on ratast pukile paigaldada? Kas on kaasas ka spetsiaalsed kiirkinnitused, kui olemas olevad ei peaks sobima?

Lisad

Kui treenid tihti sisetingimustes, siis iga väikene lisamugavus tasub lõpuks ära.

Kuna pukk tõstab tagumise jooksu maapinnast kõrgemale, siis saab esijooksu alla osta spetsiaalse kõrgenduse, et ratas oleks ikka loodis. Kõrgendust saab asendada ka sobivas paksuses raamatuga.

riser
Kõrgendus

Tehes trenni näiteks äsjaremonditud suurmaja korteris, tasub investeerida spetsiaalsesse matti, mis asetatakse ratta alla. Sellel on kaks eesmärki – summutada tekkivat müra ja kaitsta põrandat tilkuva higi eest. Loomulikult saab seda asendada ka väikese vaibaga.

Kindlasti ei tasu (pidevalt) kasutada pukil sõites oma võistluskumme, mis oma pehme segu tõtta kuluvad kiiresti siledaks ja muutvad kasutuskõlbmatuks. Sellele probleemile on mitu lahendust – kasuta kummi, mis on õues sõitmiseks juba liiga kulunud või osta spetsiaalne siseratta kumm, mis on tugevamast segust, kulub aeglasemini ja mis peamine – vähendab tekkivat müra. Kõige kiirem ja mugavam oleks, kui treenimise jaoks oleks eraldi tagumine jooks, kus vajalik kumm peal.

Kuidas valida treeningpukki?

Ühest vastust sellele küsimusele loomulikult ei olegi. Aga kaardista oma vajadused ja pane paika eelarve ning see peaks andma sulle ka vastuse.

  • Milline on minu eelarve?
  • Kui tihti plaanin pukki kasutada?
  • Millisel eesmärgil teen treeninguid pukil – kas kerged kerimised või suure võimsusega intervalltreeningud?

Mida rohkem ja spetsiifilisemalt tahad sisetingimustes treenida, seda mõistlikum on investeerida kvaliteetsemasse (kallimasse) treeningpukki. Kui eelarve on piiratud, siis otsi allahindluseid, et määratud raha eest saada võimalikult hea pukk ja sõidumugavus.

Loo autoriks on Karmen Reinpõld, kvalifitseeritud 4. taseme triatlonitreener, kes tegutseb juhendajana triatloniklubis 21CC.

Tekst: Karmen Reinpõld | Triatloniportaal
Fotod: Tootjad |  Tacx, Elite, LeMond, CycleOps